Blogbejegyzések

Way of Crime - GTA-szerű akciók Budapesten 2005.09.08. 09:09 | Régi cikkek | Imi | 0 komment

A magyar GTA-t egy fiatal programozókból és grafikusokból álló csapat, a VIVO Games Entertainment fejleszti. A fejlesztőgárda 2004-bel alakult, ez lesz az első termékük.

Bizonyára nem mondok újat azzal, hogy a nagy sikerű Grand Theft Auto minden egyes drabaja überelte az előzőt. Hiszen az első széria hatalmas sikert aratott, a GTA2 még jobbra sikeredett, a GTA 3 már 3D-s, és egyéb realisztikus tulajdonságai miatt került az élre, hogy az azt követő Vice City, és a nyár elején megjelent legfrissebb példány, a San Andreas-ról ne is beszéljünk. Sikerült a Rockstar Games csapatának az, ami csak keveseknek. Magyarul, mindig újat és jobbat nyújtani.

Ezek után felmerül a kérdés: vajon mit várunk a magyar fejlesztésű Way of Crime (magyarul kb.: A bűn útja) játéktól? Egyesek bizakodóak, mások kritikus szemmel nézik a még el se készült szoftvert. Kétségtelen, nem híres programozók, játékfejlesztők írják. Viszont hazánkban, azon belül is Budapesten játszódik, ismerős környéken és járművekkel száguldozhatunk. Ez már maga egy élmény. Ki ne szeretne például az Erzsébet-hídon macska-egér harcot vívni a törvénnyel, vagy verekedni a Parlament épülete előtt, esetleg rakétavető után kutatni a Keleti pályaudvar vágányainál? Biztos sokan. Ami ilyenkor akadály lehet, az nem is a történet, inkább a grafikai megjelenés. Ne szálljunk el azonnal, és ne egyből a GTA egyes részeihez hasonlítsuk a WoC-t. Más a tengerentúlon és más itthon játékot fejleszteni. A magyar hangulat, a magyar gondolkodásmód mind-mind bele fog kerülni a játékba, élményként visszaadva azt. Sokan várnak - ha nem is tökéletes, de - legalább GTA-minőségű grafikát. Egy elfogadhatóval máris kiegyeznék. A látványtervek ígéretesnek tűnnek.


Miről fog szólni?

A történet még kétséges, még a fejlesztők se tudják igazán, bár néhány mozzanatot közöltek a nagyérdeművel is. A főszereplő egy fiatalember lesz (akinek a nevét még keresik), barátait, családját hátrahagyva szerencsét próbálni indul a magyar fővárosba. Budapesten fuvarozóként helyezkedik el, majd innentől - ahogy bekapcsolódtunk a játékba - az egész megváltozik, kiderül, a fuvarozás csak álca, törvénytelen dolgokról van szó. A rendőrség körözni kezd, mindenféle alvilági akciókban veszünk részt, többféle küldetéseket kell végrehajtanunk, hogy kivívjuk munkaadóink tiszteletét, és akár a GTA-ban, itt is egyre feljebb kerülünk a képzeletbeli gengszter-mércén. A főszereplő a végén sajnos meghal, legalábbis a fejlesztők így tervezik.
Természetesen lesznek mellékküldetések, gyilkolászás, üldözés, és ami még kell. Ahogy említettük, a helyszín Budapest, a bejárható terület mérete - állítólag - Vice City-méretű, vagy nagyobb. Rádióadók, zenék, gépjárműhangok nem hiányoznak majd, hisz ezek alapban határozzák meg egy ilyen karakterű játék hangulatát. A történet körülbelül 10 évet fog felölelni, a rendszerváltás után eltelt éveket. A járművek is a kornak megfelelően jelennek meg a játékban, ahogy telnek az évek, egyre jobb verdával szakíthatunk. Egy jó magyar játékból a Trabant sem hiányozhat, hát még tuningolva.

 


Hol tart a fejlesztés?
A játék fejlesztése jó ütemben halad, elfogadható látványterveket közölt a fejlesztő. Néhány autó, szemetes, italautomaták, épületek, az Erzsébet híd, és egyebek látványtervérő kapunk ízelítőt azokon a renderképeken, melyet a program alkotói adtak közre.
Előzetes információk szerint 2006-ban lát napvilágot a Way of Crime, a fejlesztés továbbra is rendületlenül tart. A hangrendszert befejezték, a dizájn is lassan a végéhez ér, tervezés alatt van a grafikai engine, valamint a fizikai motort is készítik. Ezzel egyidőben továbbra is várnak programozókat, grafikusokat, akik beszállnának a Way of Crime-projektbe. Nem tudunk semmit a fegyverekről, és csak egy-két autó látványtervét közölték, egyéb járművek információit, képeit nem.
A készítés további részleteiről nem árult el többet a VIVO.


A felhasználók már nagyon várják a megjelenést, addig is bíztatják a csapatot, és tanácsokkal látják el a szorgalmas fiúkat. Szükségük is van tanácsra, véleményre, hiszen ez lesz az első termékük, és szeretnék a felhasználók igényeihez igazítani a készülő alkotást.
A fórumokon sok újabb információ kerül ki, valamint néhány tanács is, például lehet még gondolkozni a főszereplő nevén. Ez még nincs eldöntve, de biztosan magyar nevet kap a fiatalember.


A Way of Crime jónak ígérkezik, kíváncsiak leszünk a végeredményre, ezzel nem is vagyunk egyedül. Reménykedünk, hogy a projekt hamarosan a végéhez ér, és kellemes meglepetés lesz számunkra, no meg a várakozó gamerekre is az elkészült szoftver. Ha kész lesz, mindenképpen beszámolunk róla.


Végül pedig néhány hivatalosan megjelent kép a Way of Crime-ból:











Forrás: VIVO Games, Gemkapocs.hu

-K.I.

Messenger a Google-tól 2005.08.29. 09:41 | Régi cikkek | Imi | 0 komment
A Google az utóbbi időben jelentősen bővítette szolgáltatásainak palettáját, hiszen nem túl régóta nyújtanak elektronikus világtérképet, e-mail szolgáltatást. Most pedig már csevegni is lehet. Így már a webes keresésen túl médiapiacokat is megcélzott. A Google Talk névre keresztelt újdonság szintén kliens szoftverrel működik. Letöltés után a többi hasonló kategóriájú klienshez hasonlóan működik.

A Google Talk főablaka

A használathoz a Google által már korábban bevezetett ún. Gmail-re lesz szükség, mely most már nemcsak elektronikus levelezésre használható. Saját Gmail címet néhány röpke perc alatt beszerezhetünk egy egyszerű regisztráció segítségével.
A mindössze 900 KB méretű program letöltése, telepítése és konfigurálása után kezdetét veheti a nemcsak billentyűzetes csevegés. Lehetőségünk van online telefonálni is, valamint ? számításaink szerint ? hamarosan SMS-t is küldhetünk. Bár ez utóbbit valószínűleg a tengerentúli felhasználók élvezhetik legkorábban. Az AOL is bevezette, de egyelőre ő is csak az USÁ-ban. Vélhetően a Google se szeretne lemaradni ezen a téren (sem).

A Google Talk kliens letöltése, valamint információk találhatók a http://www.google.com/talk weboldalon. A szolid site egyelőre csak a legfontosabbakra szorítkozik, hiszen az ismertetőn, a letöltési valamint egyéb linkeken kívül más még nincs rajta. Viszont ami hasznos, megtalálható egy gyorstalpaló segítség az első használathoz Getting started néven. Kifejezetten ajánlott elolvasni a képekkel illusztrált útmutatót főleg azoknak, akik még nem találkoztak az AOL, ICQ, Yahoo vagy MSN messengerekkel.

Ha a Google Talk piacvezető babérokra szeretne törni, igyekeznie kell, hiszen az ellentábort képviselők már jókora felhasználói körrel rendelkeznek. Az AOL (America Online) már mintegy 40 millió felhasználóval rendelkezik az AIM és az ICQ-nak köszönhetően, de a Yahoo is 20 milliós tábort képvisel, valamint 14 milliót a Microsoft MSN-je.

A Google újfent nagyot lépett előre az online társalgás bevezetésével, ugyanis nemrég számoltak be a vezető hazai hírportálok arról, hogy az amerikai cég újabb részvényeket bocsátott ki, szándéka szerint jelentősen ? akár 4 milliárd dollárral ? növelve jelenleg sem kis bevételét. Az új médiaszolgáltatásokkal pedig ? már nem is kicsit elszakadva a kezdeti profiltól ? valóban a fellegekbe emelkedhet a jövőben.

-K.I.
Csöndet a PC-ben 2005.08.26. 12:11 | Régi cikkek | Imi | 0 komment
Szellősen szép az élet

A teljesítmény növekedése bizony jelentős zajt eredményezett. Ennek oka elsősorban a hűtés erősödése. Jelen cikkünkben eltekintünk a vízhűtéstől, a heat pipe, és egyéb, az átlagember számára drága vagy bonyolult technológiáktól, és a léghűtésre szorítkozunk.

Ha a zaj csökkentésére vállalkozunk, fel kell tárnunk annak forrását. Ez állhat abból, hogy az elhasználódott hűtést kicseréljük, valamint megszüntetjük a rezonanciát a házból. Végül a hűtést a teljesítményhez optimalizáljuk, és az egyéb zörejeket a házban tartjuk.

Áttekintésként nézzük meg, hogy az egyes zajértékek milyen érzetet váltanak ki. Hisz hűtés vásárlásakor a hűtőre ráírják az általa produkált zajszintet. Ennek a fizikai mértékegysége a decibel (dB).




Zajos hűtők

A legtöbb régi, vagy gyári hűtőventilátorok hajlamosak jelentős zajt okozni. Az elöregedett, csapágyas ventiket vagy kicsit megolajozzuk, de célszerűbb kicserélni. Ha körülnézünk kicsit a házban, rájöhetünk, mik okozzák a zajt, és néha elég pl. egy processzorhűtőt kicserélni.
Ha hűtésről van szó, a legtöbbünknek a processzorhűtők jutnak az eszünkbe, nem is alaptalanul, hisz a legtöbb hőt ezek az alkatrészek termelik.
Tehát a proci hűtését célszerű ellenőrizni. Ha túl zajos, inkább cseréljük, mert egy esetleges módosítás a hűtés hatékonyságának rovására mehet, akkor pedig megsülhet a processzor.
Ma már kaphatók hatékony, ám halk ventilátorok, vásárlás előtt célszerű teszteket nézni róluk, főleg olyan szaksajtóban, mely a magyar piacon megtalálható hűtőkről ad áttekintést.
A hőleadó felület sem elhanyagolható, ezért kezdik lecserélni az alumínium bordákat tiszta rézre, vagy legalábbis rézmagos alumínium bordára. A réz ugyanis sokkal jobban vezeti a hőt, ellenben nehezebb is. Ha egy ilyen jó hőleadó bordát szerzünk be, a rákerülő ventilátor fordulatszáma lehet lassabb is, tehát a zaj nagy mértékben csökkenthető, ami a processzort illeti.



Az újabb videokártyák is termelik a hőt rendesen, azonban a legújabbak komplett hűtéssel kerülnek forgalomba, ezek majdhogynem tökéletesek, és piszkálni se célszerű, legfeljebb ugyanilyen típusúra cserélni. Nehezebb a dolgunk, ha régi kártyán lévő, megkopott ventilátort szeretnénk cserélni. Bár kis barkácsmunkával és némi szerencsével ez is kivitelezhető.
Tehát ha abszolút zajtalan gépet szeretnénk, eleve halk grafikus vezérlőt vegyünk.

Az alaplapok hűtését egy megfelelő passzív hűtéssel (hűtőborda) tökéletesen és zajmentesen meg lehet oldani, de ekkor is vigyázzunk a minőségi cuccra. Főleg a méretből és anyagból következtethetünk a teljesítményre, chipsetre felesleges ventilátort szerelni.

Az alkatrészeket sok esetben nem elég egyenként hűteni, törekedni kell a házban keringő hő elvezetéséről is, valamint a friss levegő utánpótlásról. Ha a részelemek hűtése megfelelő, gépünk beéri egy szerényebb házhűtővel is, mely gondoskodik a hő házból való kijutásáról.
Ebben több kritérium együttes megvalósulása a leglényegesebb. Fontos, hogy a levegő akadálytalanul haladjon át a házban, kiszállítva a hőt onnan. Ezzel valamelyest tehermentesítjük a többi hűtőt bent, valamint megakadályozzuk a meleg levegő ismételt felhasználását, pl. hogy a processzor ventije a bent lévő forró levegőt fújja a magra.


Szellőzés



Egyes részfolyamatok:
  • Az előlapi ventilátor friss levegőt juttat a gépbe

  • A levegő a gépen áthaladva lehűti az alkatrészeket, egyúttal felmelegszik és felszáll

  • A tápegységbe bejutva tovább melegszik, majd a tápventilátor kifújja

  • A meleg levegőt a hátsó ventilátor fújja ki

  • A házból kijutott a lakásba a meleg levegő, tehát nem maradt bent, hogy növelje a PC hőmérsékletét


  • Ahogy a képen is látható, ez egy optimális légáram. A kék nyilakkal jelzett útvonalon érkezik a friss levegő, majd hátul, a piros nyilak irányában távozik a felmelegedett levegő a gépből.
    A levegő útját is szabadon kell hagyni. Ehhez szükséges a megfelelő méretű ház, valamint a kábelek logikus elrendezése. A henger IDE/floppy kábel nagy segítség hozzá, vagy ha a merevlemezünk SATA csatolós, ennek kábele se akadályozza túlságosan a levegő szabad keringését. Ház választásnál igyekezzünk olyan mellett dönteni, melyen a nyílásokat nem apró, sűrű lyukak képviselik, ez rettentő nagy szélzajt és csekély levegőáramlást eredményez.
    A legjobb megoldás a rács nélküli nyílás lenne, de ez egyrészt veszélyes, másrészt rengeteg por kerül így be a gépbe. A ritka, nagy méretű lyukakkal rendelkező rács optimális lehet. Lehetőleg használjunk porszűrőt, és ezt tartsuk is tisztán. A processzor hűtését segítheti elő a fölötte elhelyezkedő, a ház oldalába vágott nyílás, az ún. kémény is. Ez, ha jó helyen van, valamint a kialakítása is megfelelő, ventilátor nélkül képes friss levegőt szolgáltatni a processzoron lévő hűtőnek.


    A ház oldallapján lévő kémény friss levegőt biztosít a procinak


    Mervlemezek, optikai meghajtók

    Bizony ők is felelősek a zajokért. Egyrészt a szakszerűtlen beszerelés, a ház rossz tulajdonságai, másrészt pedig a megnövekedett teljesítmény miatti magas fordulatszám miatt. Ha úgy érezzük, túl sok rezgést ad át a winchester vagy a CD-ROM a háznak, ezáltal ?berezonál?, akkor a felfogatáson célszerű javítani. Amennyiben házvásárlás előtt állunk, úgy célszerű gumigyűrűs, vagy a még korszerűbb, a műanyag sínekkel rögzítést támogató házat vásárolni. A sín vagy a gyűrű elnyeli a rezgést, minimálissá téve a háznak átadó rezonanciát. Ha régi házunk van, barkácsboltban beszerezhetünk gumigyűrűket (lásd a lenti képet), melyeket a ház rögzítőkerete és a merevlemez/optikai meghajtó közé teszünk. A csavarok alapos meghúzásával tovább csökkenthető a zaj (azért vigyázzunk, hogy a menetet ne szakítsuk meg). Ha más, jobb megoldást nem tudunk, egy kerékpárbelsőből kivágott gumicsíkot helyezzünk a csavarok felőli oldalakon.


    Gyűrűvel és felfogató műanyag sínnel lehet csökkenteni a merevlemezek és optikai meghajtók rezonanciáját

    A meghajtók valóságos turbinaként pörögnek, hiszen a sebességnövekedés velejárója a megnövelt fordulatszám is. Ezeken segédprogramokkal segíthetünk, ha a vincsi vagy CD/DVD olvasó fordulatszámát leszabályozzuk. Azonban ezzel a művelettel vigyázzunk, hisz a fordulatszám csökkentése a sebességet is csökkenti. Nem ajánlatos azoknak használni, akik sokat másolnak nagy fájlokat. Esetleg válasszunk halk egységeket. A tapasztalatok szerint a Samsung és Seagate Barracuda merevlemezek a leghalkabbak, az optikai meghajtók közül a NEC és a Toshiba egyes termékei bizonyultak kevésbé zajosnak.


    Számítógépház

    Több pontban is említettük a ház szerepét a zajkeltésben. A következőkben átnézünk néhány plusz követelményt a házzal kapcsolatban.
    Talán a legfontosabb, és oly sokat emlegetett nézőpont a kialakítás. Nem csak esztétikailag legyen megfelelő egy ház, de rendelkezzen azon tulajdonságokkal, melyek hozzásegítik a benne lévő PC megfelelő hűtését és a rezonancia csökkentését, a zajok kiszivárgását.
    A hűtés során említettük a hűtőnyílások optimális kialakítását, megfelelő helyzetét, a nyílások méretét. Valamint a ház mérete is döntő jelentőségű, hisz a kicsi házba bezárt levegő nehezen távozik, kazánként fog működni a gép. A túl sok, rosszul elhelyezett alkatrész, kábel, stb. pedig a levegő szabad áramlását gátolja. A gyenge, silány minőségű lemezből készült ház alaposan rezonál. Ellenben a masszív, de rugalmas acél alapú kaszni nemcsak védi, hanem zajtalanítja is a gépet, nem rezonál, a zörejek bent maradnak a fedél alatt, és a hőleadásban is szerepet játszik. Gyakori, hogy új gép vásárlásakor a házra már nem szentelnek megfelelő figyelmet. Ez későbbi kellemetlenségek okozója lehet, kerüljük az ilyen gondolkodást. Szánjuk időt, figyelmet és pénzt a korszerű házra!
    Tovább növelhető a csend, ha a ház belső oldalaira szigetelő párnákat szerelünk, melyek még kevesebb zajt engednek ki a dobozból. Ilyen hangszigetelő párnákat gyárt a Cooler Master. Ezt akár házilag is elkészíthetjük habszivacsból, azonban vigyázzunk, hogy ne gátolja a légáramlást. Habár ezen módszerrel nem fedhetünk le minden nyílást a gépünkön, hisz akkor már jelentősen melegedne.



    Összességében elmondhatjuk, hogy a gondosan megválasztott korszerű berendezésekkel alapból csökkenthető a zaj, de néhány házi trükkel tovább növelhető a hatékony, ámde zajmentes hűtés. Drágább módszerekkel (vízhűtés, heat-pipe) abszolút zajtalan gép építhető, de ezen hűtők beszerzése, beszerelése komoly anyagi vonzatokkal jár, és számolnunk kell egyéb mellékhatásokkal (hőleadó torony, lamellás ház, gigantikus méretű egységek). Néhányunknak talán nem éri meg, de az említett módszerek még kifizetődők, olcsók, hatékonyak. Nem minden esetben van szükség rengeteg ventilátorra, vagy magas fordulatszámra. A fent említett módosítások kombinálása esetén csekély fordulatszámú ventik is megfelelnek, mégse megy a hűtés rovására. A cikkünkben bemutatott megoldások legtöbbször egyedi megvalósítást takarnak, de mindenképpen igyekeztünk ezeket objektíven bemutatni, utalva az esetleges hátulütőkre is. Ezek használatát, vagy további módszerek alkalmazását a felhasználóra bízzuk.

    Forrás: PC World, Prohardver.hu

    -K.I.
    GTA: San Andreas - vége a várakozásnak! 2005.06.17. 16:13 | Régi cikkek | Imi | 0 komment

    Valamivel több, mint 2 évvel ezelőtt, 2003 tavaszán jött el a máig nagyra tartott és szeretett GTA: Vice City. A tengerparti város történetének első végigjátszása után sem száműzhető a polcok legmélyére, hiszen a játék heve kifogyhatatlan. Lehet hogy csak mostanáig?

    Kétségtelen, az év legjobban várt játékáról van most szó, és talán pont a San Andreas vethet véget a Vice City kétéves tündöklésének. Reméljük, nem hiába vártunk ennyit, hiszen a történet érdekesebb, szövevényesebb, a terület is sokkal nagyobb az elődjének térképénél, és a lehetőségek is bővültek, nem annyira korlátozottak, mint a Vice City esetében.


    Minimum rendszerkövetelmények:
    Intel Pentium III. vagy AMD Athlon CPU 1 GHz-es órajellel, 256 MB RAM, 64 MB-os GeForce3 vagy Radeon 8500 szintű videókártya, 8x DVD olvasó, 3,6 GB szabad merevlemez terület

    Ajánlott rendszerkövetelmények:
    Intel Pentium 4 vagy AMD Athlon XP processzor, 384 MB RAM, 16x DVD olvasó, 4,7 GB szabad merevlemez terület, 128 MB-os GeForce (6-os széria) vagy Radeon videókártya


    A történet főszereplője Carl Johnson, aki 5 év után tér vissza San Andreasba. Túlságosan züllött volt neki a város, ezért volt kénytelen a távozás mellett dönteni. Igazi kemény fickó ő, de ezt a korrupt várost már nem bírta tovább.
    Tehát most, a 90-es évek elején visszatér, mivel az édesanyját meggyilkolták. Azért még emlékeznek rá, nem felejtették el sem a zsaruk, sem a régi haverok. Így hát ismét összeáll velük, akik azt szeretnék, hogy Calr visszaszerezze a banda régi hírnevét. A küldetések eleje is leszámolásról, bandaháborúról, drogokról és egyéb piti akciókról szól.
    A szereplők intelligenciája sokat fejlődött, a civil embereket is lehet hergelni, nemcsak a rendőröket vagy olyan bandatagokat, akik ellen tettünk valami megbocsátahatalant.

    A jól bevált jármű típusok megmaradtak, úgy mint az autók, motorkerékpárok, vízi és légi járművek.
    Nagy újítás, hogy ebben a részben már ételre van szükségünk, különben csont soványak és gyengék leszünk. Ez már valóság, nem valami mesébe csöppenünk, ahol életünk végéig kibírjuk élelem nélkül. A másik oldalról viszont a túlzott ételfogyasztás elhízáshoz vezethet. Természetesen a konditeremben le lehet fogyni, sőt, akár a Sims 2-ben, a felhalmozódott hájt izommá alakíthatjuk. Így lesz igazán Carl kemény fickó.
    A várva-várt újítás, hogy a ruhát már darabonként cserélhetjük, szinte korlátlanok a lehetőségek. Cserélhetünk pulóvert, nadrágot, cipőt, csizmát, sapkát, vagy akár kiegészítőket, pl. napszemüveget vagy ékszereket. A kombinációk eredményeképpen menő, divatos vagy elsőre bizarr öltözékeket is kialakíthatunk. Elmaradhatatlan ezek után, hogy frizurát, esetleg menő tetoválást készíttessünk főhősünkre. Itt is sok lehetőség áll rendelkezésünkre. Hiszen képzeljük csak el Carl-t egy gengszter séróval, meg az egész testét elborító tetoválás-dzsungellel. Klassz, mi?
    San Andreasban nemcsak saját, de a járgányunk kinézetét is variálhatjuk. Így egy-egy jól sikerült optikai tuning vagy festés után már csak arra kell vigyáznunk, hogy az ütközéseket jól elkerülve megóvjuk a kocsi frissen készített design-ját.

    Csajozni is lehet, nem is akárhogy. Mint a valóságban, itt is számít a kinézetünk. Minél tutibb szerkókban mászkálunk, annál jobb csajok figyelmét tudjuk felkelteni. A lakásra felvihetjük a barátnőnket is, gondolva a kiskorúakra, a Rockstar nem enged bepillantást a hálószobába. Néhány megrögzött rajongónak ez nem okozott gondot, ugyanis készítettek egy kis javítást, mely segítségével már belülről is láthatjuk a hálószobában zajló eseményeket.


    Már a Vice City is jobbnál jobb verdákat vonultatott fel, a San Andreas sem marad le benne, újításként akár biciklire is pattanhatunk, mondjuk egy tuti kis BMX-re. Változatosak az autók, nemcsak hogy rengeteg típussal találkozhatunk, de eltérő helyeken más-más autókba lehet botlani. Így a gazdagabb negyedek luxusautói, a gengszter tanyák low riderei, menő bandajárgányai, vagy a belváros családi és üzletember autói tárulnak elénk. A különböző autók különbözőképpen viselkednek, más a végsebességük, úttartásuk vagy irányíthatóságuk.

    A fegyverek terén sem lehet okunk panaszra, hiszen most is megtalálhatjuk a pisztolyt, gépfegyvert, gránátokat, távcsöves puskákat is. A puszta kéz kedvelői bizonyára örülnek, hogy ezentúl az öklözésen és rúgáson túl megtanulhatunk különböző önvédelmi fogásokat, így lehet karatézni, felhasználhatjuk a kick-boksz vagy utcai harcok mozdulatait. Így az elsajátított harcmodor segítségével könnyedén két vállra fektethetjük ellenfeleinket.

    Küldetésekben nem lesz hiány, hiszen a történet végigjátszása után még bőven marad feladatunk. Megmaradtak a jól bevált titkos küldetések, a mentős, taxis, rendőrös, stb. bevetések, vagy a különböző ugratások. Főhősünk már úszásra is képes, ezért bármikor átjuthatunk akár úszva is egyik városrészből a másikra. Ezen városrészekből San Andreasban 3 van, úgy mint Los Santos, San Fierro és Las Venturas.

    A grafika motorja nem változott a Vice Cityhez képest, mégis jelentős javulást tapasztalhatunk, hiszen szépek a színek, textúrák. Azonban negatívum, hogy az elődökhöz képest a járművek, melyeknek hátat fordítunk, továbbra is rejtélyes körülmények között eltűnnek. Én ezen biztos javítottam volna. A szereplők még mindig nem igazán kidolgozottak, a ruhák, kiegészítők, és az egész világ megtervezése jónak mondható, de nem az igazi.
    A hangulata teljesen magával ragadja a játékba csöppenő, gyanútlan felhasználót. Ennek nagyon örülök, hiszen órákra, hetekre, hónapokra képes lekötni az embert. A játékélmény fantasztikus, gengszteres, mint ahogy az egész világa ennek a játéknak.

    Ehhez hozzájárul a zene és a hangeffektek. Most is számos rádióadó közül válogathatunk, melyek még jobban illenek a játékba, annak hangulatához. Ha már unjuk a rádióadók által sugárzott zenét, most is rendelkezésünkre áll, hogy saját mp3 formátumú zenéinket hallgassuk az érdekfeszítő küldetések közepette. Továbbra is remek feka nyelv, szlenges dumával tarkítja a szereplők beszédét.

    Az intelligencia sokat javult, szokás szerint a küldetésben résztvevők és bandatagok rendelkeznek a legnagyobbal. A rendőrök is fejlődtek, habár a harcmodoruk mit sem változott. Továbbra is szokásuk a teljes letámadásos akció. A járókelők még mindig elég gyengék az intelligencia területén, majdhogynem maradtak ugyanolyan fafejű, bugyuta háttérszereplők, mint a korábbi verziókban.


    A Rockstar Games megint nagyot alkotott. Habár még a grafika kissé sokat örökölt az elődökhöz képest, nem lehet rá panaszunk, a játékélmény kárpótol mindenért. A bevezetett újításokról nem is beszélve. Érdemes kipróbálni, biztos nem fogtok 2 óra után felállni és az egészet a kukába hajítani.

    A San Andreasról láthattok még néhány képet a Galériában!

    -K.I.

    Retro gépet építettünk 2005.06.14. 17:55 | Régi cikkek | Imi | 0 komment

    Jelen cikkünk lehet, hogy furcsának tűnik majd első olvasásra, bár szerintünk az igazi műértők és retro gép-kedvelők biztos értékelni fogják.
    Nemrég került a kezünkbe néhány régi alaplap, meg gépalkatrész, és a stáb tagjaival úgy határoztunk, megpróbálunk összerakni ezekből egy használható, működő PC-matuzsálemet. Az összeszerelés fázisait a látványosság kedvéért bőséges mennyiségű képpel illusztráljuk.
    Volt itt 486-os szabványú baby ház, egy 286-os, néhány 486-os alaplap, egy csomó kétes működőképességű memóriamodul, jópár PCI- és ISA buszos VGA kártya, és így tovább.
    Hangsúlyozzuk, hogy nem berohantunk egy PC bontóba, és ebből kerekítettünk egy eladható cikket! Csak néhány, szerkesztőségünkbe ilyen-olyan módon, az évek során bekerült alkatrészeket használtuk fel. Bontóból származó alkatrészekből bárki képes matuzsálemet gyártani, az még nem retro!
    Életet lehelni csak a 286-os deszkába sikerült, tehát ez adta az egész rendszer alapját:


    A 286-os alaplap a ráforrasztott processzorral


    A ház
    Először tehát össze kell szerelni a gépet. Így hát nekiláttunk a kicsit sem egyszerű feladatnak.
    Első lépésben a házat vettük kezelésbe. Összecsavaroztuk lógó alkatrészeit, a hiányzó eemeket (pl. speaker) pótoltuk egy másikkal, kapcsolókat, LED-eket és vezetékeket forrasztottunk vissza. Amennyire csak tudtuk, helyrepofoztuk az öreg, megkopott és poros házat.
    Ebbe a kicsit megviselt házba költöztettük a masinát

    Egy kis ráncfelvarrás

    Aztán jöhetett az alaplap. Ezen a lapon még a processzort a lapra integrálva találjuk, tehát cseréről és beszerelésről nem rendelkezhetünk. Habár semmiféle hűtést nem igényel, az első, pucér teszten némileg melegedett, így most egy kis hűtőbordát ragasztunk a tokozásra. Előtte persze alaposan lemostuk a processzor felszínét a rárakódott portól és egyéb szennyeződésektől. A CPU felett lévő, nagyobb méretű lapkakészlet viszont már semmiféle hűtést sem igényel, hiszen szobahőmérsékletnél melegebb eddig még nem volt, több óra üzem után sem.
    Kis tisztogatás a procin

    A hűtőborda felhelyezése a processzorra


    Az alaplap és a CPU
    Közelről a vezérlőrészEzen a képen jól látható a rendszer vezérléséért felelős rész. Balra egy hosszú üres foglalat látható, melybe egy 80287 jelzésű matematikai koprocesszort illeszthetünk, a CPU tehermentesítése és a rendszer számítási műveleteinek gyorsítása végett. Tőle jobbra fent az alaplapi lapkakészlet (chipset) helyezkedik el, míg alatta a 80286-os, Siemens gyártmányú CPU. A teljesítmény növelésére használt koprocesszort (társprocesszor) a mai proceszorokban már FPU (Floating Point Unit, lebegőpontos műveletvégrehajtó egység) már integrálva található a CPU-ban, a 486DX processzoroktól kezdve. Sajnos nekünk nem sikerült beszerezni ide segédprocesszort, így ezt a bővítőhelyet üresen hagytuk.








    A tápegység
    Beszereztünk egy 200W-os teljesítmény leadására képes tápot is. Az AT szabványú táp teljesítménye jóval felülmúlja a szükségeset, elég korszerű lehetett a maga idejében.
    A 200W-os táp

    Következett a lap házba szerelése, majd a táp becsavarozása.
    Az eredmény ez lett: Már a végleges elrendezés látható a lap és a táp részéről.
    Immár a lap és a tápegység a házban


    Illesztőkártyák és lemezmeghajtók
    Következő lépésben a vezérlőkártyákat szereltük a lapra. Mindössze két, ISA csatolós kártyát, egy VGA adaptert és egy multi I/O kártyát csatlakoztattunk az épülő rendszerbe. Az I/O kártya tartalmazza a floppy-, merevlemez, soros- és párhuzamos csatlakozókat, valamint ezek vezérlőit. Jelen esetben ezek nem voltak a lapra (pontosabban a chipsetbe) integrálva.
    A kártyák óvatos beszerelése

    Majd az alább látható 5,25?-es floppy meghajtó és a 251 MB kapacitású merevlemez került a helyére?
    A háttértár egyik képviselője: a 256 MB-os merevlemez... ... valamint az 5 és 1/4-es floppy

    ? és ezek összekötése a vezérlőkártyával.
    A meghajtók az I/O-kártyára csatlakoztatva

    Már majdnem kész a PC, néhány apróság maradt, mint az előlapi gombok és LED-ek összekötése az alaplappal, egy AT csatlakozós billentyűzet és soros egér csatlakoztatás, no és a VGA kártya és a monitor kapcsolatának megteremtése a hátlapon.
    A kábelek irányából élvezhető panoráma

    Szoftverteszt
    Be is fejeztük a hardveres részét a tesztnek. Következik az üzem, és a szoftverek.
    A masina startra kész. Feszülten figyeltük a bekapcsolást követő jelenségeket. Megjelent a monitoron a video BIOS, örültünk. Korán. Furcsa zörejeket adott ki a gép, amolyan kattogó hangot. A rendszer leszámolta a lapra integrált 1 MB rendszermemóriát, hardver infók, BIOS dátum. Megnyugodtunk. Ismét csak korán. Nincs bootlemez. Na, most jött jól a korszerű technológia, ugyanis az internet segítségével pillanatok alatt szereztünk hozzá DOS-t. Ezek után már gond nélkül betöltődött a rendszer a 5,25 inches floppyról, és az A: mögött villogó kurzor jelezte, hogy a rendszer használatra kész.
    Első bootolás... ez még csak DOS





    Jöhetett a Windows! Merthogy ezt is tesztelni szerettük volna modernnek nem, de klasszikusnak, retrónak annál inkább nevezhető PC-nken. A laborban régi, 16 bites operációs rendszerből csak Windows 1.01 és 3.0 volt, így választásunk az utóbbira esett. A mintegy negyed órán át tartó telepítési folyamat végén derült ki, hogy alaplapunk nem támogatja a HDD-ről való bootolást. Némiképp rontott az eddig felhőtlen kedvünkön, de mivel a hajlékonylemezes indítás után a winchesteren pihenő Windows simán elindítható, úgy csüggedni nem voltunk hajlandóak.
    És a nagy öröm: tölt a Windows!

    A Windows tesztelése nem tartott sokáig, hiszen a beépített jegyzettömb, Paint, Write és egyéb programokon kívül egy-két, MS-DOS alá írt szoftvert teszteltünk. A programok jelentős része türelemre intett minket, hiszen a Turbo gomb benyomása mellett se futott semmi tisztán. A rendelkező rendszererőforrások 33%-át foglalta le a csupasz Windows, néhány program futása mellett is volt átlagosan 53-72% szabad erőforrás (főleg memória).
    Végül az AIDA diagnosztikai program 16 bites változatát próbáltuk ki Windows alatt, melybe belefagyott. 2-3 sikertelen próbálkozás után közvetlenül DOS alatt megismételtük, és mintegy 10 perces felismerési folyamat után 43 oldalon olvashattuk el PC-nk analizációs jelentését. A tételek többségében szerepelt a ?nincs?, ?nem támogatott? vagy ?ismeretlen? kifejezés, utalva arra, ez a gép nem most hagyta el a gyártósort.
    Egyébként a gép alkatrészeinek döntő többsége 1990 és 1993 között készült.

    Megépítettünk tehát egy igazán retro PC-t, melyet a paramétereinek megfelelően vettünk kezelésbe és ezeknek megfelelően teszteltünk. A PC-k elavulásával járó jelenség, hogy egyes korszerű gépek a technika fejlődésével és az idő múlásával bizonyos idő után már eltűnnek a figyelem középpontjából, de ez nem ok arra, hogy elfelejtsék őket, tévhit hogy semmire se jók. Amikor néhány év elteltével hiánycikk lesz a kezdeti PC család, sokan valószínűleg sokan bármit megadnának, hogy egy matuzsálem gépet láthassanak működés közben. A bemutatott gép sorsa nagy valószínűséggel eldőlt, hisz amíg csak tudjuk, működőképes állapotban tartjuk a számítógéptermünkben. Így a lehető legtovább próbáljuk ezt a példányt az utókornak fenntartani.
    Végezetül a rendszer főbb jellemzőit tekintheti meg a kedves Olvasó, és láthat még néhány képet cikkünk főszereplőjéről.


    • CPU típusa, gyártója: Intel 80286 (röviden 286), Siemens.
    • CPU órajele 6 MHz, rendszerbusz órajele 6 MHz., órajel szorzás nincs
    • Memória: 1 MB, DRAM áramkörök alaplapra integrált foglalatokban.
    • 16 bites processzor architektúra, AT alaplapon, adatbusz 16, a címbusz 24 bites.
    • L1, L2 cache nincs.
    • BIOS: American Megatrends (AMI), 1990. 06. 13.
    • Merevlemez: 256 MB (formázott kapacitás: 251 MB), puffer mérete 256 KB.
    • Floppy meghajtó: 5,25 inches 1,2 MB FDD
    • VGA kártya: ISA sínes VGA adapter, 256 KB video RAM-mal
    • AT billentyűzet, soros csatlakozású egér.



    -K.I.

    Az IO kártya ellenőrzése A csaknem kész gép oldalról nézve
    A komplett retro gép hozzáillő régi monitorral, billentyűzettel és egérrel >Még egy kép a hardverről - ezúttal fentről

    PHP editorok 2005.05.31. 22:04 | Régi cikkek | Imi | 0 komment
    Sok olvasónk fordult e-mailben hozzánk azzal a kérdéssel, milyen programot ajánlunk PHP szerkesztéshez. Nos, a célnak a Jegyzettömb (Notepad) is megfelelő, azaz bármilyen szövegszerkesztő, mely formázó karaktereket nem tárol - aWord és a WordPad ezért nem használható. De persze ezek nem könnyítik meg a munkánkat, csak a szerkesztést valósítják meg. De már léteznek kifejezetten erre specializálódott editor alkalmazások is, melyek ha a munkától nem is, de a terhek nagy részétől bizony megszabadítanak. Lássunk ezek közül kettőt.

    PHP Expert Editor

    Talán az egyik legismertebb és legkedveltebb szerkesző a PHP nyelvhez. Méltán van ekkora hírneve, hiszen egy remekül kezelhető, könnyed de mégis hatékony programról van szó. Talán mind közül ezt ajánlhatjuk a legjobban.
    A legfontosabb tulajdonsága, hogy integrálva tartalmazza a fejlesztő rendszert, így egy sor könnyítő funkciót biztosít a szerkesztéshez. A függvények neveit vastag betűvel emeli ki, feketével a legfontosabb kulcsszavakat. Hasznáható HTML nyelvhez is. A szerkesztés megkezdéséhez előre megírt sablonokat ad, legyen szó PHP, HTML vagy XML nyelvről, így az alap tagok és függvények azonnal bekerülnek az üres fájlba. A sablonok a beállítás során megváltoztathatók. Ha súgónk is van, és a helyét megmutatjuk a programnak, még egy remek, F1-re működő helyérzékeny súgót is kapunk.
    A HTML szerkesztés során sokszor szükségünk van az ún. HTML karakterekre, melyeket a program az eszköztáron lévő Insert HTML symbol gomb segítségével a rendelkezésünkre bocsát. Mikor is lehet szükségünk erre? Nos, ha olyan jelet (pl. < vagy > szeretnénk szövegként használni, melynek a HTML-ben speciális szerepe van. Tehát ha < és > jeleket rendesen használnánk, a böngészőnk ezt HTML tagként értelmez, és nem szövegként jelenik meg. De ha ezeket a jeleket használjuk (ami elsőre értelmetlen karaktersorozatnak tűnik), a böngésző azt már a tényleges szövegként fogja visszaadni. Tehát ezt is használhatjuk.
    Azt hiszem, a hagyományos szerkesztési funkciókról kár beszélni, hisz mindent támogat, melyet egy jobb (de nem profi) szövegszerkesztő. Amennyiben a programnak megmutatjuk a PHP futtató helyét (telepített webszerver esetén), akkor egy Futtatás (Run) vagy Hibakeresés (Debug) lehetőség is adódik, mint más fejlesztőrendszereknél. Hasznos lehet a nyitó vagy záró kapcsos zárójel ({ és }) párjának megkeresése. Ez főleg egybe ágyazott blokkok esetén jöhet jól, ha nem tudjuk, lezártuk-e az aktuális blokkot. Ez a kis segítség megmutatja nekünk a nyitó vagy záró jelet.

    Ha valaki azzal számol, hogy a semmiből ezzel a progival profi PHP programozóvá válik, nagyot téved. Semmiféle vizuális fejlesztőről sincs szó, melyen egyszerűen összepakolgatjuk a lapot alkotó elemeket. Kódolni kell, ahogy eddig is, de éppen ebben a kódolásban segít nekünk ez a remek szerkesztő. Tehát csak PHP-t ismerő felhasználók életét fogja megkönnyíteni. De mindenképpen ajánljuk. Sajnos shareware verzió, a legfrissebb kipróbálható verzió letölthető a www.phpexperteditor.com oldalon.
    Egy képernyőkép a programról:



    SciTe


    A SciTe is egy, a programozók számára kifejlesztett editor. Lényegesen több nyelvet támogat, nem is kifejezetten a PHP nyelvre lett kihegyezve. A leggyakoribb programnyelveket ismeri és kezeli, köztük a PHP-t is.
    Kevesebb szolgáltatással és kényelmi funkcióval rendelkezik, mint az előzőleg bemutatott PHP Expert Editor, de két komoly előny van vele szemben: ingyenes és magyar nyelven is elérhető.
    Alapfunkciókat tökéletesen kezel, mint pl. a sor és oszlop megjelenése, zárójelpárok megkeresése (nem csak kapcsos), kommentezés (tehát sor megjelölése megjegyzésként), kódolás, exportálás, stb.
    Kis mérete, gyors futása mindenképpen hasznos. Kissé puritán a kinézete, de mivel programozóknak készült, és ez őket nem zavarja, nem jelent hátrányt ez a kis probléma. Bőséges nyelvtámogatással bír, csak győzzük kihasználni. Futtatás és hibakeresés szintén megtalálható, természetesen paramétereket is megadhatunk. Kétségkívül ez Windows alkalmazásokhoz használható. A PHP támogatása gyér, inkább a szerkesztésre helyezték a hangsúlyt, ezt helyezi előtérbe. Vizuális kiemeléseket nem használ, ez kicsit szomorúan töltött el bennünket.Egyéb nyelveken ez a lehetőség adott, tehát pl. Java esetén máris kékkel jelöli az import kifejezést.
    Azért az érdemi rész eme remek programban is adva van. Valamint az, hogy letölthető szerverünkről a szoftver, ingyenesen és korlátlan használatra. Csak lépj be a Letöltések menüpontba, és ott a Programozás részt válaszd!
    És végül egy képernyőmásolat a SciTe-ről:


    -K.I
    Windows história II. 2005.05.25. 13:46 | Régi cikkek | Imi | 0 komment

    Előző cikkünkben az alábbiakról volt szó:

    Néhány kép a kezdeti Windows verziók kezelőfelületéről (Windows 1.0, Windows 3.0, Windows 3.1 NT):
    Windows 1.0
    Windows 3.0Windows 3.1 NT


    Első, kezdeti Windows változatok (1.01, 2.0, stb.), Windows 3.x, Windows 95 és Compact Edition (CE).

    Már 93-ban jelentkezett az igény egy megbízhatóbb, más alapokon fekvő rendszer elkészítésére. A Windows 95 sem hozta a várt megbízhatóságot, bár a népszerűsége ezt a homályba temette.

    1993-95: Windows NT 3.51-4.0
    Az új rendszert Windows NT-nek (NT=New Technology, új technológia) keresztelték el, mely száműzte a DOS-t (a 95 még erősen épült rá), és egy sor, a megbízhatóságot eredményező újítást vezettek be, mint pl. a védett memóriaterület, a hardverelemek szigorú felügyelete, felhasználónév-jelszó párosításhoz kötött belépés, stb. Újdonságok közé tartozott a preemptív többfelaladatúság, az új fájlrendszer (NTFS), mely több lehetőséget biztosított a FAT-nál, fejlett hálózatkezelés, valamint a már említett stabilitás és biztonság. A 3.51 a 3.x-re, a 4.0 pedig a Windows 95-re emlékeztetett külsejében.

    1998: Windows 98
    A Windows 98 utódjaként emlegetett 98 is jelentős újdonságokat hozott. Bár kissé későn érkezett, majdnem akkora szenzáció volt, mint a 95 annak idején.
    Ezzel a rendszerrel kimondottan az otthoni és a kisvállalatok felhasználóit célozta meg a Microsoft. A korábbi, FAT16 fájlrendszer mellett megjelent a FAT32, mellyel már a 2 GB-nál nagyobb merevlemezeket is lehet egyben kezelni, és a clusterméretekből adódóan gazdaságosabb tárolást tesz lehetővé. Támogatja az USB-t, a DVD-t, megjelent az Active Desktop, és integráltan tartalmazza az Internet Explorert. Rengeteg új meghajtóprogram került a CD-re, ezáltal sok, főleg új hardver egységeket tudott kezelni. Új karbantartó eszközök kerültek a rendszerbe, amely rendszer már apróbb javításokon, kiegészítéseken is átesett, ezáltal stabilabb, gyorsabb és hibatűrőbb lett. Eredeti specifikációk szerint egy 486-os processzorral és 16 MB RAM-mal is működik a rendszer, de elfogadható sebességhez legalább egy Pentium 166-os processzorra és minimálisan 32 MB rendszermemóriára volt szükség.

    1999: Windows 98 SE
    A Windows 98 továbbfejlesztése, mely néhány apróbb újításokat, erőteljesebb rendszert és jobban támogatott Internet elérést jelent főként. Beépítve tartalmazza az Internet Explorer 5.0-t, természetesen az elődjéhez hasonlóan a rendszerbe integrálva. Megjelent a NetMeeting 3.0, mely lehetővé tette a webkamerás online videotelefonálást. A rendszerbe került a Microsoft DirectX API 6.1, megjelent az internetkapcsolat-megosztási lehetőség. Egyértelműen javult az internet elérésének lehetősége, valamint a drivertámogatás. Ma már az újabb hardvereszközök vagy szoftverek nem is nagyon működnek Windows 98 SE alatti operációs rendszeren. Ebből adódóan elég sok újítást vezettek be, mely támogatja akár a jelenlegi eszközöket is.

    1999: Windows 2000
    Az NT alapokra épülő rendszer sok, az elődjében működő tulajdonságot hozott magával. Örökölte a híres NT-féle stabilitást, valamint a 98 könnyű, átlátható és szebb kezelőfelületét. Újabb hardver és szoftvertámogatást kapott, már élből kezel sok USB háttértárat és egyéb cserélhető adathordozót (a 98-nál még külön meghajtóra volt szükség). Kezeli a biztonságosabb, és hatékonyabb NTFS fájlrendszert, de emellett használható a FAT16 és FAT32 is. Fontos hangsúly esett a biztonságra, hisz ez a rendszer főként a biztonság jegyében született. A rendszerbe került az automatikus rendszerfájl visszaállító, támogatja a Firewire (IEEE 1394) portot és az infravörös (IrDA) kaput is. A felhasználók biztonságos bejelentkezése is beépítésre került.
    A stabilabb, megbízhatóbb működés érdekében néhány programnál/eszköznél megszűnt vagy sérült a kompatibilitás, valamint a hardveregységek közül csak a szigorú megfeleltetési ellenőrzésen átesettek helyezhetők a rendszerbe. Így bár a lefelé kompatibilitás sérült, viszont a Windows 95-98-féle instabil működések és lefagyások jelentősen csökkentek.
    Elmondható összességében, hogy a Windows 2000 egy jól sikerült, és megbízható, a Windows XP előtti idők legsikeresebb operációs rendszere lett.

    2000: Windows Millennium Edition (ME)
    A millenniumi kiadás a 95/98, azaz a neves Windows 9.x utolsó leszármazotta.
    Nem sikerült olyan stabilra, mint a 2000, de alapvetően jó multimédia és hálózatkezelést kapott. Az új ?ruhája? szebb, és színesebb lett. Szintén újabb meghajtóprogramok, ezsközök és karbantartók épültek a rendszerbe. A szórakoztatás megkönnyítésére a Windows Médialejátszó 7-et adták a redmondi fiúk. Az új verzió a legismertebb médiaformátumokat is lejátssza, rendezi és szervezi, megkönnyítvén a zenére, videóra éhes felhasználók dolgát. A házi videók könnyű és gyors megszerkesztéséhez még egy alap videoeditort, a Windows Movie Makert adták ajándékba. A Microsoft szerint az ME a 200 kernelére épül, habár sok kritikát kapott instabilitása és összeomlásra hajlamos mivolta miatt. Tény, hogy nem veri stabilitásban a 2000-t, de a 95-98 rendszereknél mindenképpen tökéletesebbre sikeredett. Még egy érdekesség, hogy eltávolították a DOS-t a rendszerből (szintén a stabilitás végett), tehát a rendszert már csak indító floppy segítségével lehetett DOS módban indítani. A telepítő pedig egy processzor-sebességmérőt is tartalmazott, ha a processzorunk sebessége nem érte el a 200 MHz-et, a telepítő nem volt hajlandó felrakni a rendszert. Ez a drasztikus lépés nem tetszett néhány szórakozott kedvű hackernek, és szabadidejükben elkészítették azt a patch-et, mely kikapcsolja a telepítő processzormérését.

    A régmúlt bemutatása a végéhez ért, azonban még egyvalami kimaradt: a jelenkor Microsoft-rendszere, a Windows XP. A köetkezőkben ennek történetét és legfőbb jellemzőit fogjuk áttekinteni, a teljesség igénye nélkül. Hiszen az XP-ről vaskos kötetek íródtak, egy cikkben erre nem vállalkozunk.
    Tehát folyt. köv, Windows XP...
    Forrás: Microsoft.com, PC World 2001/11
    -K.I.

    Újra lendülőben a BitTorrent, jön az Exeem 2005.05.22. 14:10 | Régi cikkek | Imi | 0 komment
    A felhasználókat és a szakértőket is meglepte a legnépszerűbb torrent lelőhely, a SuprNova.org. Nemrég még arról írtunk, hogy a peer-to-peer (p2p) fájlcserélgetés forgalmának kétharmadát a BitTorrent adta. Hiába népszerűbb a DC, nem volt képes ekkora forgalomra.
    Aztán a tavalyi év vége felé, amikor már a SuprNova.org nem forgalmazott torrent fájlokat, kezdtem azt hinni, hogy a BitTorrent leáldozóban van. Bizony ez a hatalmas forgalom a jogvédők és a filmipar képviselőinek nemtetszését is elnyerte. Mindenáron a BitTorrent megszüntetését akarták. Talán ehhez is köthető, hogy eltűntek a népszerűbb tracker oldalak. Az említett SuprNova.org oldalán különösebben nem kommentálták az okot, csak egy szerény "Sajnáljuk, de többé nem forgalmazunk torrent fájlokat" feliratot találtunk. IRC szerverük és fórumuk továbbra is működik.

    Új megoldás van feltörőben?
    A BitTorrent készítői ezt nem nézhették tétlenül, ezért új technológiákat terveztek. Abban látják a jövőt, hogy ezután nem egy központi szerveren helyezik el a kapcsolat felépítéséért felelős trackert, hanem a kliensprogramokban. Így mivel a tracker nem egy helyen van, a kiiktatása sem lesz olyan egyszerű. Az egyik, ezt támogató kliens az Exeem (letölthető szerverünkről a Letöltések menüpont Letöltésvezérlők, fájlcserélők kategóriájában).
    Mivel a tracker segítségével találhatunk rá a felhasználók a keresett fájlokra, kitüntetett szerepe van a kommunikációban. Megbénítása egyenlő a rendszer halálával. Bram Cohen, a BitTorrent kiagyalója ebben a szétosztásban, és nem a központosításban látja a rendszer jövőjét. Bár a BitTorrent-ellenes szervezetek nem látják kiiktathatatlannak az új módszert, elismerik, valóban nehezebb dolguk lesz, és tényleg hatékonyabb, mint a régi, központi tracker-es rendszer. Szerintük csupán idő kérdése, és ez a szétosztott trackert támogató megoldás is az elődjének sorsára jut.
    Ezzel azonban még várnunk kell. Hisz egyelőre nem ismeretes jobb megoldás annál, hogy a kliens program tartalmazza a kapcsolat létrehozásához szükséges információkat. Ezzel a koncepcióval a rendszer kicsit a DC-re kezdett hasonlítani, bár természetesen működésének elve teljesen más.

    Bemutatkozik az eXeem!
    Az új BitTorrent kliens szoftvert teszteltük a minap tesztlaborunkban. A programot elérhetővé tettük a letöltéseink között.
    A trackert tartalmazó kliens egyelőre BETA verzióban érhető el, azonban jelentős funkciói már most örömmel tölthetnek el. Ráadásul magyar nyelvi csomagot is tartalmaz alapból. Hasonló szervezésű az eddig megszokott kliensekhez képest. Az új technológiának köszönhetően minden felhasználó trackerként is működik.


    A program indítása után az internetről megnyíló informatív oldal köszönt bennünket, melyből tájékozódhatunk a szoftver újdonságairól, illetve felkereshetjük a kliens fórumát. A fórum használata nagyon javasolt, ha elakadunk, vagy valamit nem találunk a programon belül. Ezen felül többi felhasználóval hasznos eszmecserét folytathatunk. Nagy újdonság, hogy kereső funkciót is implementáltak a programba, így közvetlenül, weboldalakon való keresgélés nélkül is kereshetünk fájlokat. A rendszer kiforratlanságát mutatja, hogy stábunknak -rövid próbálkozást követően- nem sikerült találatot elérni. Remélhetőleg ez később változni fog.
    A beállítások között számos hasznos és kényelmi funkciót találunk, természetesen a feltöltést limitálhatjuk is:


    A klienssel nemes egyszerűséggel készíthető torrent fájl, továbbá a letöltöttek megnyithatók, tehát az eddigi funkciókat is gond nélkül szolgálja az eXeem. További újításról nem tudunk beszámolni, révén a kliens erősen fejlesztés alatt áll.
    Mindenképpen egy jó kliensről van szó, talán a BitComethez hasonlíthatnánk igazán. Meglátjuk, hogy veszi fel a versenyt a többiekkel, valamint a BitTorren mennyire lesz képes visszaszerezni korábbi tündöklését a fájlcserélés univerzumában.
    (Forrás: SG.hu, bittorrent.com)

    -K.I
    Bűnözők-e a fájlcserélgetők? 2005.04.26. 21:48 | Régi cikkek | Imi | 0 komment

    Számos cikkben olvashattunk arról, mennyire okolják a film- és zeneipar, valamint a jogvédő szervezetek képviselői a fájlcserélő rendszereket, elsősorban a DC-t. Ma igen nagy mennyiségű adatot osztanak meg a különböző csatlakozási pontokon, a HUB-okon a felkapcsolódott felhasználók. Kétségtelen, rengeteg illegális anyag, főleg mp3 és film tölthető le ily módon. A szoftverekből is beszerezhetünk illegális példányokat.

    Vajon követnek-e el bűncselekményt az ezeket töltögetők?
    Erre nem biztos hogy egyértelmű választ kaphatunk. Az USA-ban már volt rá példa, hogy börtönbüntetésre ítéltek fájlcserélőket. Magyarországon is a lehető legnagyobb mértékben próbálják visszaszorítani a kalózmásolatokat, illegális anyagokat. Ám a DC népszerűsége ellenére mégis a konkurens (?) BitTorrent (írtunk már róla) viszi a fámát. A töltögetés 2/3-a BitTorrentes felhasználóktól származik.
    Azonban a legjobban a filmkészítők próbálják meg elérni a fájlcserélgetés felszámolását. Ezen cégek a kalózmásolatok terjedésének következtében létrejövő bevételkiesést hozzák ellenérvnek. A filmipar legnagyobb bevételkiesése viszont nem a fájltöltögetés miatt van, ám ennek ellenkezőjét hangoztatják. Azért mindenesetre mgpróbálják a "fájlcserélőkre húzni a vizes lepedőt". A törvénykezés szerint ha nem származik bevételünk abból, hogy cserélgetjük a filmjeinket, az nem bűncselekmény. Elég arra gondolni, megvettünk egy remek DVD-t, megnéztük, majd a szomszédunknak kölcsönadtuk. Máris lesittelhetnének emiatt? Bevételünk nincs ebből, hisz nem kértünk pénzt, és a DVD-t is visszakapjuk majd. A fájlmegosztás esetében a szituáció hasonló. Igaz a szomszéd nem mellettünk, hanem messzebb, talán más városban lakik. Miután lehúzta tőlünk a filmet, megnézi, mi nem kértünk érte pénzt, bevételcsökkenéssel nem jár a filmiparnak ezen mesterkedésünk.
    Arról nem is beszélve, hogy a tévéből felvett filmekért sem fizetünk.
    Valamennyit mégis, hisz fizetjük pl. az üres CD, DVD árában lévő szerzői jogdíjat az Artisjusnak. Ezt a hologramos védjegy is tanúsítja. Egyszóval máris fizettünk. A másik oldalról pedig egy másik jogvédő szervezet (pl. ASVA) épp az ellenkezőjét műveli: megpróbálja a filmcserélőket perelni, börtönbe juttatni.
    Ezzel nem álltunk a fájlcserélők pártjára, csak felvetettük, és átgondoltuk a problémát józan paraszti ésszel. Tartsuk tiszteletben a művek előállítóinak munkáját, de nem szükségszerű, hogy a kiadók elsősorban a másolókat tartsák legfőbb ellenségüknek, a bevételkiesés legfőbb okozóinak. Hiszen lassan azon vesszük észre magunkat, hogy egy-két Elton John album letöltéséért többet ülünk a hűvösön, mint egy sorozatgyilkos.

    Vagy mégse?
    Valamikor régen a tévét, rádiót tartották jogsértőnek, ma a film- és zeneipar egyik legfontosabb marketingeszköze, jelentős bevételhez juthatnak a segítségükkel.
    Bizonyára létezik "arany középút", biztos meg lehet mindkét fé érveit hallgatni, és sikerülhet egy közös állapot elérése. Erre is van már példa, hiszen az [origo] zeneáruházában olcsón letölthetjük kedvenc zenéinket, és még jogsértést se követünk el ezáltal. A másik oldalról, sokszor elég drágán vásárolhatjuk meg a legális filmeket, CD-ket. A fájlcserélés következtében talán a jövőben csökkenni fognak a drasztikusan magas árak.

    Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy egyértelműen jogsértő a filmek, zenék, szoftverek pénzért történő árusítása, valamint ezen alkotások módosítása, feltörése, átírása. Kizárólak a cserélgetés jogszerűségére próbálunk fényt deríteni. Az erre szakosodott, a fáljcserélők érdekeit védő civil szervezet nem is oly rég alakult. A MACI néven működő szervezet legfontosabb célja a másolás jogszerűségének elérése. Hollandiában és Kanadában a fájlcserélés teljesen legális tevékenység. Hazánk vajon mikor jut el ebbe a fázisba?
    Annak ellenére, hogy különböző módszerekkel próbálják meg visszaszorítani a másolást (másolhatatlan CD-k, DVD-k, törvénykezés), a jelen állapot folytatása esetén nem lehetséges a másolás likvidálása.

    És továbbra is állítjuk: a cikkünkben leírt fájlcserélők nem biztos hogy bűnözők. Nem biztos, hogy a (sok kiadó által elérni próbált) hatósági mozgósításoknak elsősorban a fájlcserélőkre kellene pályázniuk, feledve valamilyen szinten emiatt a többi, valóban bűncselekménynek számító tevékenységeket. Mindemellett nem szabad elfelejteni a szerzői jogra vonatkozó szabályokat sem.

    Cikkünkben a MACI, p2pInfo, SG.hu írásait vettük alapul, valamint felvázoltuk az ASVA és Artisjus jogvédő szervezetek álláspontját is. Említettünk még emellett külföldi, meg nem erősített forrásból származó példákat és információkat is

    -K.I.

    Processzort az alaplapba 2005.04.20. 16:57 | Régi cikkek | Imi | 0 komment

    A processzor behelyezése nem komoly feladat, de ha valamit elrontunk, akkor akár a processzor tönkremenetelét érhetjük el.Sokan ezért félnek a művelettől. De ha mindenre odafigyelünk, akkor 2 perc alatt megvan az egész.
    A filmben látható AMD processzort helyezzük az alaplapon lévő foglalatba. Senkit ne csapjon be: hűtő is kell a procira, bár a filmben mi nem tettünk rá! A hűtőborda felhelyezését egy későbbi filmben mutatjuk be. Ne felejtsük tehát el a bordát se. A teszgép nem let bekapcsolva, nekünk nem kellett bordát tenni a tesztlaborban lévő gépre.

    A száraz leírások helyett sokkal jobban illusztrálja a beszerelés teljes menetét ez a film. Azért néhány fontos dolgot itt is leírunk.
    A processzor beszerelésénél az alábbiakra érdemes nagyon odafigyelni:


    • A processzor nyíllal jelölt sarka (lásd a filmet) pontosan a foglalaton jelölt rész felé essen. A fordítva történő behelyezés nem egyszerű művelet, de ha megtörténik, és bekapcsoljuk a gépet, tönkremehet a processzor vagy az alaplap.

    • A hűtő felhelyezésénél óvatosan járjunk el, mert letörhetjük a processzor sarkait (ettől tönkremehet a proci).

    • Vigyázzunk, meg ne sérüljön a rögzítőkar. Elég merev, törékeny anyagból szokták készíteni az alaplapgyártók.

    • Ha a hűtőborda alján nincs, kenjünk a processzor magjára vékony, egyenletes rétegben szilikon hővezetőt. Lehetőleg ne használjunk ezüstpasztát, mert a magról folyva rövidzárlatot okoz, ezzel tönkre is mehet az alaplap vagy a CPU.

    • Ne siessünk el semmit, óvatosan, figyelmesen dolgozzunk. Vigyázzunk arra, hogy az alapvető sorrendet tartsuk be.

     


    Ha az itt leírtak és a videó alapján próbálkozunk CPU-t beszerelni, nem történhet semmi probléma.
    Továbbra is várjuk az észrevételeket, kérdéseket, melyre hardveres munkatársaink készséggel válaszolnak.

    A videó megtekinthető ide kattintva.


    -K.I.